Speltherapie

Speltherapie is een intensieve vorm van kindertherapie. De therapie wordt door kinderen vaak als leuk ervaren omdat er ruimte en erkenning is voor het kind en er gewerkt wordt met werkvormen die het kind aanspreken en effectief zijn.

In deze therapie staat het kind of de jongere centraal. Tijdens de sessies ontdekt het kind of de jongere spelenderwijs, dat er meer adequate manieren zijn om met lastige situaties om te gaan. Soms wordt daarmee het probleem opgelost. Soms is het probleem niet direct oplosbaar maar wordt het kind wel vaardiger in die situaties. Er zijn bij problemen diverse benaderingswijzen mogelijk. Samen kiezen we de vorm die past bij het kind of de jongere.

In de therapie pas ik verschillende therapeutische werkvormen toe zoals: Helende verhalen, metaforen, tekenen, schilderen, balspellen, bewegen, evenwichtsoefeningen, mindfulness-oefeningen, werken met klei en (hand) poppen. We gebruiken dit voor therapeutisch- en rollenspel (drama). Daarnaast maak ik gebruik van energetische oefeningen, affirmaties, visualisaties, de helendereis en systemisch werken.

Kinderen uiten zich vaak gemakkelijk in een spel. Ze kunnen vaker beter in een spel de voor hen moeilijke situatie doorleven dan dat ze erover praten. De situaties in het fantasiespel hebben overeenkomsten met het werkelijke leven. Hoe het kind reageert en contact maakt lijkt ook vaak op hoe het in het echt zal reageren. Soms maakt een spel duidelijk waar hij bang voor is, of dat hij boos is, of wat hij/zij graag zou willen. De spelsituaties en verhalen lijken op het leven maar zijn niet echt. We doen alsof. Dit geeft het kind veel ruimte om te ontdekken, te oefenen en uit te proberen. In een spel situatie is dit veel veiliger dan in het echt.

Voor wie is speltherapie bedoeld?

Speltherapie is bedoeld voor kinderen met onder andere:

  • Lichamelijke en psychosomatische klachten zoals hyperventilatie, buikpijn of hoofdpijn
  • Aangeleerde gewoontes als nagelbijten, duimzuigen of  haar plukken
  • Verwerken van emotionele conflicten zoals traumaverwerking, angsten, rouwverwerking, fobieën of gepest zijn
  • Gedragsproblematiek zoals woede aanvallen, antisociaal gedrag, liegen of gebrek aan concentratie
  • Ontwikkelingsproblematiek zoals eetproblemen, slaapproblemen, leren of  hechten
  • Leren omgaan met bijzondere eigenschappen als hooggevoeligheid