Voorafgaand aan de eerste ontmoeting ontvangen ouders een intakeformulier. Tijdens het kennismakings- en intakegesprek, dat vervolgens met ouders plaatsvindt, wordt het intakeformulier besproken en komen onder andere onderstaande stappen aan bod. Daarna komt er een tweede afspraak waar het kind/ de jongere meekomt. De ouders mogen daar als het kind dat wenst bij zijn. De sessies met zowel ouders als kind zijn privé. Dit houdt in dat kind en ouder zelf mogen beslissen wat onderling gedeeld zal worden.
Een traject bij KIJK kindercoaching wordt gekenmerkt door de volgende stappen. De eerste vier stappen zijn in de eerste sessie verwerkt.
Eerst zullen we kijken binnen welke context de ‘lastige situaties’ c.q. symptomen zich voordoen.
Als duidelijk is binnen welke context of contexten de symptomen zich voordoen, gaan we over tot de symptoomanalyse. Wat is de aard of oorzaak van de symptomen? Is er bijvoorbeeld sprake van een trauma, een onderontwikkelde vaardigheid, ligt het probleem in de emotiesfeer of is er wellicht sprake van opvoedkundige problematiek.
De volgende stap zal zijn het definiëren van de hulpvraag en het bepalen van een eerste doel. Belangrijk is dat zowel ouders als kind zich committeren aan dit doel. Verder is het van belang dat, in samenspraak met het kind, zowel de coach als ook de ouders verantwoordelijkheid nemen voor het proces tot het doel.
Vervolgens maken we een keus om te kijken welk middel en welke werkvorm het beste past bij de situatie en de gestelde hulpvraag. Zie ‘methodes’.
Tijdens de procesfase worden de gekozen middelen en werkvormen ingezet om het gewenste doel te behalen. Tussentijds, om de vijf sessies, worden evaluatiemomenten ingelast om de voortgang met ouders te bespreken.
Als het proces zich voltooid heeft vindt er een eindevaluatie plaats tussen ouders en coach. Het kind en het gekozen doel vormen hierbij het uitgangspunt.
Laat een bericht achter via onderstaand contactformulier.